نمایشنامه نویس بودن شاعر در جای جای ابزورد مشهود استیک شاعر و منتقد ادبی با اشاره به منظومه ابزورد جواد اشکذری گفت: نمایشنامه نویس بودن شاعر در جای جای اثر مشهود است. - مهدی آخرتی در جلسه نقد کتاب ابزورد که شامگاه یکشنبه، یکم اسفند ماه، در حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: صاحب اثر اعتراف کرده ادعای شاعری ندارد و صحبت های من هم داوری شعر او نیست و هیچ قطعیتی ندارد. به گفته رولان بارت، نویسنده و فیلسوف فرانسوی، نقد به معنای داوری کردن یک اثر نیست بلکه نوشته ای است که به اثر اضافه می شود و از برهم کنش این 2 متن ادراکی برای مخاطب به وجود می آید. با این حال گفت وگویی که در تنگنای زمان در یک سخنرانی کوتاه به ناگزیر انجام شود، به هیچ وجه نقد مطلوبی نیست بلکه نقدی که مورد نظر بارت بود، باید در کتاب مجزایی صورت بگیرد. وی با اشاره به تاریخچه 100 ساله مناقشات بر سر شعر کلاسیک و شعر نو یادآور شد: این جنگ هنوز هم ادامه دارد اما با آغاز شعر سپید احمدرضا احمدی و یدالله رویایی روند تجدد را به شکلی رادیکال سرعت دادند و تکامل نوگرایی را از سیر تدریجی خود خارج کردند. نیما همچنان پایبند عروض بود و بسیاری از مولفه های شعر کهن را باز تولید می کرد اما کلاسیک ها با شعر او می جنگیدند. در چنین وضعیتی موج نو حتی موسیقی و تناسبات نیمایی را هم کنار زد. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |