مانیفست انقلاب بر دیوارهای شهربا پیروزی انقلاب اسلامی هنر دیوارنویسی نیز تحت تاثیر قرار گرفت به طوری که به باور بسیاری از کارشناسان این حوزه، جریان نقاشی دیواری معاصر ایران با روزهای انقلاب ظاهر شد. - دیوارنویسی ها و تصاویری که بیش از آنکه جنبه هنری داشته باشند، به خاطر اطلاع رسانی و اعتراض در روزهای حکومت نظامی بر دیوارهای شهر نقش بستند. به گزارش ایسنا، اوج هنر مردمی در ایران را در دیوارنگاره های سال های منتهی به پیروزی انقلاب می توان دید. دیوارنگاری در این دوره، هنری مردمی به حساب می آمد که رسالتی اجتماعی و سیاسی بر عهده دارد؛ هنری که در سال های بعد به شکل جدی تری ادامه پیدا کرد و اغلب آن را در سه مقطع زمانی انقلاب، جنگ و پس از جنگ تقسیم می کنند. دیوارنگاری انقلاب، پیش از 22 بهمن ماه 57 و در یک حرکت مردمی و خودجوش ظاهر شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گسترش یافت. شروع این جریان با گرافیتی ها و دست نوشته های مردمی همراه بود. کمی بعد، برخی از هنرمندان نیز به این جریان پیوستند و به خلق دیوارنگاره های انقلابی روی آوردند. آثار این دوره سفارش دهنده خصوصی یا دولتی نداشت و توسط مردم هدایت و کنترل می شد. در واقع دیوارنوشته های انقلاب آثاری کاملا مردمی و ترکیبی از نوشته ها و تصاویر ساده بودند. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |