سهم سیاسی ایران از مهم ترین آوردگاه مستندسازیآوردگاه بزرگ مستندسازان جهان در حالی به گام پایانی رسید که سهم نگاه های سیاسی درباره ایران در آن به نسبت پررنگ بود. - به گزارش خبرنگار ایسنا از آمستردام، سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) مانند هر رویداد فیلم مستند دیگر، از موضوع های سیاسی و اجتماعی سرشار بود. به طور کلی، عرصه سینمای مستند بیش از سایر شاخه های هنری و سینمایی محمل احساس مسؤولیت های اجتماعی و انسانی قرار می گیرد که خیلی جاها به مسائل سیاسی چنان تنه می زند که گاه، شاخصه های هنری نیز فدای رویکردهای سیاسی می شود. البته گاهی هم به ارتقاء هنری اثر، مخصوصا از منظر محتوا منجر می شود. در متن و بعضا فرامتن ایدفا 2019 نیز ایران به عنوان کشوری که در جهان، علاوه بر جنبه های هنری، کشور خاص سیاسی شناخته می شود، سهمی را از فعل و انفعال های ابن جشنواره به خود اختصاص داد. می توان گفت، یکی از شاخص ترین آنها، فیلم متولد اوین بود که به عنوان محصول کشورهای آلمان و اتریش به جشنواره عرضه شده بود و نام مریم زارع را به عنوان کارگردان با خود به همراه داشت. طبق اطلاعات محتوای فیلم، زارع در اوایل دهه 60 در تهران متولد شده و هنگام تولد، پدر و مادرش به دلیل احکام مربوط به فعالیت های گروه های سیاسی خاص، در زندان به سر می بردند. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |