بررسی فقهی پیوند اعضا از دیدگاه مذاهب اسلامی - بخش دوم و پایانی حکم نماز با اعضای پیوندیدر این مقاله سعی بر آن است تا با استفاده از تجربه های دیگران و گردآوری نظریه های پراکنده، دیدگاه های کلی فقهای مذاهب خمسه جمع آوری شود. - بررسی فقهی پیوند اعضا از دیدگاه مذاهب اسلامی - بخش دوم و پایانیحکم نماز با اعضای پیوندی در این مقاله سعی بر آن است تا با استفاده از تجربه های دیگران و گردآوری نظریه های پراکنده، دیدگاه های کلی فقهای مذاهب خمسه جمع آوری شود. " پیوند عضو قطع شده بر اثر اجرای حد یا قصاص اگر به مضمون آیه سرقت و برخی روایات تأمل شود به طور اشاره می توان عدم جواز پیوند عضو سارق را استنباط کرد. این آیه، ضمن این که سزای دزد را بیان می کند، هدف قطع ید را نیز بیان داشته و آن را موجب عبرت برای دیگران دانسته است. ضمن این که روایاتی از پیامبر(ص) نیز بر آن دلالت دارد که پیوند عضو سارق پس از اجرای حد جایز نیست. همچنین، به تناسب حکم و موضوع می فهمیم که مأمور به قطع کردن نیست، بلکه بقای اثر قطع نیز مورد نظر است. اگر اجازه دهیم که دزد دست خود را پس اجرای حد پیوند زند، ممکن است خسارتی که بر او تحمیل شده نسبت به مبلغی که دزدی کرده است، بسیار اندک باشد. و برداشتن قسمتی از اجزای بدن به منظور پیوند در جای دیگری از بدن: از فتاوای مختلفی که فقهای معاصر، پیرامون پیوند اعضا بیان داشته اند، چنین به نظر می رسد که این نوع پیوند نیز از نظ برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |