مطالب مرتبط:
انقلاب، روستا را  از حاشیه به متن آورد
فرزند هاشمی: اصلاح طلبان تندروهای ابتدای انقلاب بودند
سرلشکر صفوی: دشمن دنبال معادلاتی جهانی برای تضعیف انقلاب اسلامی است
فیلم/ سیزدهمین جلسه هیات امنای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
قالیباف: باید از آقای پزشکیان تشکر ویژه بکنم که در موضوع مذاکره، رهنمود هوشمندانه رهبر انقلاب را فصل الخطاب اعلام کر
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 28 بهمن 1403 ساعت 17:352025-02-16سياسي

خلاصه کتاب جابجایی دو انقلاب


 مذهب شیعه در ابتدای شکل گیری، مذهبی درونی و رازورانه بود.

اما به تدریج با گسترش مناسک شیعی و غلبه بعد شعائری آن بر مجموعه باور داشت ها در دوره صفویه منجر به تغییر و تحول در بنیان های مذهب شیعه شد.

-    در جریان این تحول به تدریج آم وزه شیعی به سمت سیاست و اجتماع کشیده شد؛ و از عرفان و اندیشه های صوفیانه فاصله گرفت در طی دوره صفویه دستگاه شیعی قدرت گرفت و به تدریج قدرت علما هم ردیف قدرت پادشاهان جلوه گر شد پادشاهان روسای دولتی درمانده شدند و علما سروران اجتماعی شدند که اغلب امور اجتماعی را در اختیار گرفتند.

 در طی سال های فترت تا دوره قاجار این وضعیت به نفع علما بهبود یافت به نحوی که در آستانه شکل گیری دولت قاجار علمای شیعی داعیه سیاسی کاملاً عریانی یافته بودند با وجود این به واسطه فقدان بسط ید ناتوان از تاثیرگذاری بر انقلاب مشروطه شدند و آمال مشروطیت را به روشنفکران واگذار کردند بنابراین انقلاب مشروطیت انقلاب کاملاً مذهبی بود.

 اما قانون نوشته روی کاغذ آن شکل و بیان سکولاریافت با وجود این بنیاد بنیان های شبکه ای جامعه ایرانی آمال مشروطیت را پا در هوا نگاه داشت و تنها با ظهور رضا شاه بود که بخشی از این آمال از جمله نوسازی تحقق یافت.


برچسب ها: دوره صفویه - شیعی - علما - اجتماعی - انقلاب مشروطه - دوره - مذهب
آخرین اخبار سرویس:

خلاصه کتاب جابجایی دو انقلاب

خلاصه کتاب جابجایی دو انقلاب