مطالب مرتبط:
سخن قرآن درباره جهان بینی، اخلاق و انسان
کفاشیان:به عابدینی قولی نداده بودم/ صالحی امیری را یک سال است ندیده ام/ بعد از حکم کمیته اخلاق یک سال در فدراسیون کار کردم
کفاشیان:به عابدینی قولی نداده بودم/ صالحی امیری را یک سال است ندیده ام/ بعد از حکم کمیته اخلاق یک سال در فدراسیون کار کردم
کمیته اخلاق درویش را 2 ماه محروم و 2 میلیارد جریمه کرد
کفاشیان:به عابدینی قولی نداده بودم/ صالحی امیری را یک سال است ندیده ام/ بعد از حکم کمیته اخلاق یک سال در فدراسیون کار کردم
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 16 دی 1403 ساعت 16:002025-01-05سياسي

تا جایگاه انسان از نظر معارف دینی روشن نشود، فقه اخلاق به جایی نمی رسد


ما باید بر این مطلب تأکید کنیم که اخلاق اگرچه ریشه ای عقلانی و عقلایی دارد ولی باید با آموزه های وحیانی عجین شود و باید با همان چهارچوب های اصول فقهی وارد مسائل شد.

- تا جایگاه انسان از نظر معارف دینی روشن نشود، فقه اخلاق به جایی نمی رسد ما باید بر این مطلب تأکید کنیم که اخلاق اگرچه ریشه ای عقلانی و عقلایی دارد ولی باید با آموزه های وحیانی عجین شود و باید با همان چهارچوب های اصول فقهی وارد مسائل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، یکی از سوالات در خصوص ارتباط فقه و اخلاق این است که فقه اخلاقی به چه معناست؟ آیا به معنای اخلاقی کردنِ دانش فقه است یا فقهی کردنِ دانش اخلاق یا امری غیر از این دو؟ آیت ﷲ محمد عندلیب همدانی معتقد است باید به دنبال فقهی کردنِ دانش اخلاق باشیم؛ چرا که هم اخلاق بدون فقه، ضمانت اجرایی ندارد؛ و هم این کار بسیار راحت تر از اخلاقی کردنِ دانش فقه است.

استاد قدیمی درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم البته بر لزوم طرحِ مباحث اخلاقی در دانش فقه نیز تأکید می کند.

مشروح گفتگوی پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با عضو شورای عالی علمی این پژوهشگاه حوزوی پیرامون فقه اخلاقی در ادامه آمده است: *مراد از فقه اخلاق چیست؟ تفاوت آن با فقه اخلاقی و عناوین شبیه به آن چیست؟ بنده برداشت خودم را عرض می کنم.


برچسب ها: اخلاق - اخلاقی - دانش - فقهی - معارف - مسائل - انسان
آخرین اخبار سرویس:

تا جایگاه انسان از نظر معارف دینی روشن نشود، فقه اخلاق به جایی نمی رسد

تا جایگاه انسان از نظر معارف دینی روشن نشود، فقه اخلاق به جایی نمی رسد