بررسی سند امکان بازگشت اسرا از شام به کربلاتقریباً اکثر منابع و ماخذ درجه اول و معتبر، اشاره ای به بازگشت اسرا از طریق کربلا نکرده اند. آنچه به نظر درست می آید این است که کاروان اسرا مستقیما از شام به مدینه رفته است. - ایسنا/اصفهان یک پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: تقریباً اکثر منابع و ماخذ درجه اول و معتبر، اشاره ای به بازگشت اسرا از طریق کربلا نکرده اند. آنچه به نظر درست می آید این است که کاروان اسرا مستقیما از شام به مدینه رفته است. مرضیه محمدزاده، مدرس دانشگاه مذاهب اسلامی، در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه در منابع به روز اربعین به دو اعتبار نگریسته شده است، اظهار کرد: در دیدگاه نخست، اربعین روزی است که اُسرای کربلا از شام به مدینه مراجعت کردند. در نگاه دوم، روزی است که جابربن عبداللّه انصاری، صحابی رسول الله(ص)، از مدینه به کربلا وارد شد تا قبر اباعبدالله الحسین(ع) را زیارت کند. او ادامه داد: در اینجا سؤالاتی مطرح می شود: آیا کاروان مستقیماً از شام به مدینه رفته است؟ آیا راه خود را طولانی ساخته و به کربلا آمده است تا با مزار شهیدان دیداری داشته باشد؟ آیا یزید با این کار موافقت کرده است؟ اگر چنین است آیا در روز بیستم صفر(روز اربعین) وارد کربلا شده و در آنجا با جابربن عبدالله انصاری که او نیز برای زیارت آمده بود، دیداری داشته است؟ آیا مجلسی برای سوگواری در کربلا بر برچسب ها: کربلا - مدینه - اسرا - بازگشت - منابع - پژوهشگر تاریخ - اربعین |
آخرین اخبار سرویس: |