ابن سینا عالم ماده را مانع درک لذت های معنوی می داندبه عقیده ابن سینا ما در ماده محصور هستیم و لذا هر زمان ارتباط با عالم ماده قطع شود لذت را درک می کنیم که درک این لذت برای همه یکسان نیست. - به گزارش خبرنگار مهر ، بزرگداشت مقام علمی ابن سینا و رونمایی از تصحیح جدید کتاب مبدا و معاد سه شنبه ششم شهریور با حضور اساتید رشته فلسفه و با اشارات ویژه به کتاب مبدا و معاد در مؤسسه حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. حسین معصومی همدانی پژوهشگر تاریخ ریاضیات در این مراسم به موضوع ریاضیات در کتاب نجات پرداخت و گفت: ریاضیات در کتاب نجات ابن سینا شامل 2 مقدمه در ابتدای کتاب و ابتدای بخش ریاضی است. در مقدمه کلی کتاب ابن سینا می گوید از من خواستند کتابی بنویسم که جمیع فلسفه را داشته باشد و گویی دوستان گفته اند چه مباحثی را بنویسد و در کتاب به منطق فیزیک، ریاضیات و متافیزیک پرداخته است. جوزجانی می نویسد من قصد کردم کتاب را کامل کنم و لذا بخش هایی را به آن اضافه کرده است از این رو کتاب نجات در واقع 2 مؤلف دارد یکی ابن سینا و یکی جوزجانی است به همین دلیل توقع وحدتی در این کتاب نمی توان داشت. وی افزود: بخش هندسه کتاب نجات متفاوت با اصول اقلیدس است. 12 فصل دارد که در بعضی نسخ به عنوان فصل خوانده شدند، برخی نسخه ها شماره گذاری دارد و برخی نسخه ها شماره ندارد. برچسب ها: ابن سینا - کتاب - ریاضیات - ریاضی - سینا - عالم ماده - فلسفه |
آخرین اخبار سرویس: |