دکتر فاطمه طباطبایی: «سعادت» نقطه عطف حکمت عملی و عرفان امام خمینی(س) استسعادتمندی انسان با سعه وجودی او رابطه مستقیم دارد؛ بدین ترتیب که هر چه انسان از مبدأ وجود که خیر مطلق و وجود مطلق است دور شود، از خیر و سعادت هم دور می شود. - مدیر گروه عرفان اسلامی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، با اشاره به اینکه سعادت نقطه عطف حکمت عملی و عرفان امام خمینی(س) است، گفت: موجودی از سعادت و شقاوت برخوردار است که دارای ادراک باشد. بنابراین ملاک سعادت و شقاوت، داشتن و نداشتن ادراک است. این ملاک موجب جدایی برخی حکما با اهل عرفان می شود؛ زیرا آنان معتقد به ادراک همه موجودات نیستند و نباتات و جمادات را فاقد ادراک می دانند و برای موجودات تا مرتبه حیوانیت ادراک قائلند. ولی عارفان همه موجودات را حیّ و ناطق و مدِرک می دانند. ابن عربی تصریح می کند که همه موجودات حیّ ناطقند . به گزارش جماران، دکتر فاطمه طباطبایی در نشست بررسی نسبت حکمت عملی امام خمینی(س) با اندیشه عرفانی و فلسفی ایشان ، گفت: موضوع گفت وگوی ما بررسی نسبت حکمت عملی امام خمینی(س) با اندیشه عرفانی فلسفی ایشان است. مطالبی که من می خواهم خدمت شما عرض کنم درباره سعادت است که به نظر می رسد نقطه عطف حکمت عملی و عرفان امام خمینی(س) است درباره این حقیقت هم در کتاب های فلسفی، عرفانی و اصولی خود بحث کرده اند. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |