از اکبر رادی تا صادق بوقی/ ریشه های فرهنگی ناشادی ایرانیانغمناکی و تحقیر خوشبختی و زندگی، تا حد زیادی برای روشنفکران ایرانی سده خورشیدی سابق، جنبه هویتی پیدا کرده بود و این رویکرد و روحیه در آثار آن ها نیز به تمامی جاری شده. - از نمایشنامه های ساعدی و رادی گرفته تا شعر شاملو و بسی دیگر از شاعران نوپرداز و البته بسیاری از سینماگران سکولار. عصر ایران؛ هومان دوراندیش - اکبر رادی، نمایشنامه نویس برجسته ایرانی، نمایشنامه ای دارد با عنوان از پشت شیشه ها . از پشت شیشه ها، حکایت نویسنده ای روشنفکر به نام بامداد است که اهل شادی و رفت وآمد و دیدوبازدید و تفریح و دویدن در پی پیشرفت و موفقیت نیست. بامداد در انزوا می زید و همسرش مریم نیز به زیستنی عاری از شادی و هیجان تن داده تا عاشقانه بامداد را همراهی کند. در این نمایشنامه سه نقش دیگر وجود دارند که اگر از خدمتکار بگذریم، دو نقش دیگر آقا و خانم هستند که هر از گاهی سری به بامداد و مریم می زنند و هر بار که می آیند، وضعیت شغلی و مالی شان هم بهتر شده. آقا و خانمِ درخشان اهل زندگی هستند. یعنی طالب پیشرفت و ترقی و ارتقا و رفاه و ثروت و نفوذ و قدرت و غیره. به همین دلیل آدم هایی اجتماعی اند و روابط گسترده ای دارند. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |