در چادر کسی پنهان استچادر چیزی را می پوشاند و کنار رفتنش باب مشاهده مستقیم را باز می کند. خیالات عموم مردم هم، از نظر مولانا، معمولا مانع از مشاهده و درک مستقیم حقیقت امور از سوی آن ها می شود. - و البته که در این جهان، ما همواره گرفتار این خیالاتیم و این وضع مقتضای وجودی ماست. به قول مولانا: تو جهانی بر خیالی بین روان. عصر ایران؛ شیرو ستمدیده - در کار مرور مقاله اول از کتاب فیه مافیه بودیم که زوال مجال مانع از درازی قیل و قال شد. مولانا در ادامه مقاله اول می نویسد: آدمی را خیال هر چیز با آن چیز می برد. خیال باغ به باغ می برد، و خیال دکان به دکان. اما در این خیالات تزویر پنهان است. نمی بینی که فلان جایگاه می روی و پشیمان می شوی و می گویی پنداشتم که خیر باشد، آن خود نبود. خیال در فرهنگ اسلامی، گاه بار معنایی منفی دارد و گاه مثبت. در معنای مثبت کلمه، خیال مَرکبِ نبی است. یعنی اگر فیلسوف با عقل به درک حقایق عالم می رسد، نبی با خیال پای در این وادی می نهد. در بین فیلسوفان مسلمان، فارابی بیش از همه درباره خیال (یا قوه متخیله) بحث کرده است. فارابی معتقد بود قوه متخیله اخبار غیبی و الهی و نیز رویاهای صادقه را از عقل فعال دریافت می کند و این قوه در انبیا قوی تر از سایر ابناء بشر است. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |